20200612_071402_edited.jpg

Updated: Mar 2

Söndagen bjöd på trevligt skolväder i Uttran. Ingemar var på plats med skolvingen och körde backglidningskurs med Voji som fick prova på att starta både från låga och höga starten. Nu är säsongen snart igång och det känns bra att få mjuka upp med lite backglidning.

Ingemar instruerar Voji på höga starten i Uttran.


Ingemar startar från höga starten i Uttran.

Voji startar från låga starten i Uttran




13 views0 comments

Updated: Dec 17, 2020

Då var säsongen 2020 i det närmaste avklarad. Det har varit ett något annorlunda flygår med mycket flygning på hemmaplan. Trots det har det varit en av klubbens mest aktiva säsonger på länge.


Vi slog rekord i antalet vinschdagar på Sala i år. Hela 13 vinschdagar och fler än 120 vinschdrag fick vi till, mer än dubbelt så många vinschdagar än året innan. Det vinschades på Salanda minst två gånger i månaden under perioden mars till oktober. Ingen liten bedrift med tanke på klubbens ringa storlek.

Fredrik startar med sin Aeros Discus 14 "Topless Killer" på Salanda.


Förutom att öka aktiviteten var ett av målen vi hade i år att utbilda fler vinschförare, något vi också lyckades med. Från att ha endast ha varit två i början av året är vi nu sex stycken. Förhoppningsvis kommer detta ge ännu fler möjligheter till flygning på Salanda nästa år. Vi kommer behålla fokus på att utbilda vinschförare i vår. Vinschen har blivit uppgraderad med en större mätartavla och är nu lättare att köra än tidigare.

Torbjörn skolar in sig på vinschen på Salanda


Skolning har bedrivits på fler och mer synliga platser, b.la. Gärdet, Uttran och Granholmstoppen för att nämna några. Ingemar har kört gratis prova-på kurser på Gärdet där man får klämma och känna lite på prylarna. Det har fungerat väldigt bra och tanken är att fortsätta med de nästa år också. Vi har också köpt in en ny liten skolvinge för att kunna utbilda mindre och lättare personer framöver. Vingen ägs av klubben och kan lånas av alla medlemmar till en mindre kostnad.

Klubbens testpilot "The Mario" provflyger Wills Wing Alpha 180 på Granholmstoppen.


Vi hade även för första gången mosquitoutbildning på Salanda med gästande instruktör Jorgos från Skånes Drakflygklubb. Det gick som smort tack vare noggranna förberedelser och optimala väderförhållanden.

Mario provflyger Seedwings Space 2 med motorsele på Salanda.


Planen på klubbresor grusades dock redan tidigt på våren, men ett lyckligt gäng hann i alla fall komma iväg till Lanzarote innan reseförbuden infördes. Den långt i förväg planerade klubbresan till Åre ställdes däremot in i sista stund. Istället blev det några spontana resor till b.la. Ålleberg och Åre senare på året när restriktionerna lättades.

Ola provflyger Icaro Orbiter 2 på Lanzarote.


Några av våra medlemmars bedrifter i år

  • Ola krossade motståndet med flest antal flygtimmar under året (35 timmar).

  • Fredrik krossade motståndet med flest antal motortimmar under året.

  • Markel krossade motståndet i distansligan (90.2 poäng).

  • Joel krossade motståndet med flest antal starter totalt under året (67 starter).

  • Fredrik krossade motståndet med flest antal vinschdrag på Salanda (30 vinschdrag).

  • Joel krossade motståndet med längsta flyget (6 timmar).

Nya behörigheter under året

  • Elevlicens: Carl

  • Motorflyg: Fredrik, Torbjörn, Mario.

  • Vinschförare: Ola, Janne, Joel, Torbjörn.



64 views0 comments

Updated: Dec 19, 2020

Detta klassiska svenska flygställe behöver knappast någon introduktion. Det har flugits drake här sedan mitten av sjuttiotalet och flertalet SM har anordnats här genom åren. Idag är det dock skärmflyget som dominerar luften över Åreskutan även om en och annan hängflygare också syns till emellanåt.

Ernst beredd att starta från Tusenmetern i Åre. Ett nedflyg från Tusenmeterstarten till Draklanda tar mellan 5 - 10 min. En sträcka på ca 3,5 km med en höjdskillnad på 905 m.


Det som utmärker Åre från andra svenska flygställen är först och främst fallhöjden. Lägsta fallhöjd är 500 m från Mörvikshummeln och högsta omkring 900 m från tusenmeterstarten bredvid kabinbanans bergstation. Tillgängligheten till bra startplatser i nästan alla riktningar är också det något som är utmärkande för Åre. Lägger man där till möjligheten att flyga både hang och termik samt en välskött landningsplats med gångavstånd till Åre centrum är det inte svårt att förstå varför det flygs mer i Åre än någon annanstans i Sverige.


Överblick


Det går att flyga i Åre större delen av året, men från mitten av Juni till slutet av Augusti är det mest aktivitet och störst chans till att flyga termik. Om prognosen visar några dagar med svag till måttlig sydlig vind och behaglig temperatur är det bara att ta ledigt från jobbet och åka. Observera att det är prognosen för Åreskutan och inte Åre du ska kolla!


Diagrammet nedan visar antal starter på tusenmetern, tväråvalvet och mörvikshummel under en 10-års period. Som väntant flygs är det mest aktivitet kring påsk och sommarsemestern i slutet av juli.

Statistiken är sammanställd från flightlog.org.


Ett tips är också att höra efter med Skysport först. De fly